Samochód z przyciemnianymi szybami jest elegancki, stuningowany i prezentuje się doskonale. Pytanie tylko, czy zabieg przyciemniania szyb, zwłaszcza przednich bocznych jest legalny w Polsce? Po co kierowcy przyciemniają szyby swoich aut?

W jaki sposób można przyciemnić szyby w samochodzie?

Szyby w samochodzie można przyciemniać na kilka sposobów. Click To Tweet Najbardziej powszechnym jest oklejenie folią przyciemniającą szyb znajdujących się w samochodzie lub wymontowanych z niego.

Drugim sposobem jest przyciemnianie szyb w specjalnym piecu. Przyciemnianie piecowe polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu, a stopień uzyskanego w ten sposób zaciemnienia zależy od tego, ile tytanu umieścimy na cm2 szyby. Taka metoda jest trwalsza niż foliowanie, a powłoka skutecznie odbija ciepło i nie rysuje się w toku użytkowania. Jej wadą jest to, że proces przyciemniania szyb w piecu jest znacznie droższy.

Przyciemniane szyby mogą być też elementem fabrycznego wyposażenia pojazdu, czego przykładem są nowe modele marki Skoda i Opel. Przyciemnianie szyb ma na celu ograniczenie nagrzewania się wnętrza pojazdu, a także ukrycie wnętrza samochodu przed wzrokiem niepowołanych osób trzecich. Poza tym obecnie używane do tego celu folie przyciemniające jednocześnie wzmacniają szyby, co utrudnia ich wybicie przez złodziei.

Czy przyciemniane szyby są legalne w samochodzie?

Przepisy obowiązujące w Polsce zabraniają przyciemniania szyby przedniej czołowej oraz  bocznych przednich, wprowadzając minimalną przepuszczalność światła. Szyba przednia, czołowa musi charakteryzować się przepuszczalnością nie mniejszą niż 75 proc. potwierdzoną homologacją, podobnie jak szyby boczne przednie, gdzie owa przepuszczalność homologowana nie może być niższa niż 70 proc.

Właściciele do woli mogą za to przyciemniać pozostałe szyby – tylne i boczne tylne, ale pod warunkiem, że ich samochód wyposażony jest w dwa lusterka zewnętrzne – prawe i lewe. Na wypadek kontroli i wątpliwości ze strony Policji, kierowca powinien mieć przy sobie zaświadczenie, które potwierdzi, że folie spełniają wymogi techniczne i zostały założone w specjalistycznym zakładzie.

Uwaga! Certyfikaty i atesty dla zakładów zajmujących się przyciemnianiem szyb, jak i używanych w tym celu materiałów, wydaje Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych – Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie.

Przyciemnianie szyby samemu czy w serwisie?

Niektórzy kierowcy sami podejmują się tuningu polegającego na przyciemnianiu szyb samochodowych. Click To TweetWykorzystują w tym celu folię samoprzylepną, którą należy nałożyć na szybę. Często okazuje się jednak, że czynność ta nie jest tak łatwa, jak można by się spodziewać. Trzeba też nabyć folię o wysokiej jakości, która będzie miała pożądane parametry, takie jak stopień przyciemnienia i odbicia oraz redukcji ciepła. Montaż na szybach wypukłych folii przyciemniającej ułatwia jedynie fakt, że jest ona termokurczliwa. Szyby przeznaczone do foliowania – samodzielnie lub w serwisie muszą znajdować się w dobrym stanie. Jeśli są na nich pęknięcia lub odpryski, w miejscach tych naklejona folia będzie odchodzić.

Przystępując do samodzielnego przyciemniania szyb folią, należy je dokładnie umyć po obu stronach wodą ze środkiem czyszczącym. Później demontuje się wszystkie elementy plastikowe i dopasowuje się fragmenty folii pod kątem wielkości konkretnej szyby. Trzeba uwzględnić podczas pomiarów szyb ich zaokrąglenia itp. Folię po przycięciu zakłada się na szybę i krok po kroku odrywa się ją od papieru, na którym jest umieszczona. Trzeba pamiętać, aby równomiernie rozprowadzić folię na szybie, ponieważ w przeciwnym wypadku powstaną na jej powierzchni pęcherzyki powietrza.

W serwisie motoryzacyjnym doświadczeni pracownicy foliują szyby zamontowane lub wymontowane z pojazdu. Mogą też przeprowadzić przyciemnianie piecowe, ale wymagać to będzie wymontowania szyb z pojazdu oraz ich wyczyszczenia i chemicznego wytrawienia. Następnie szyba umieszczana jest w specjalnym piecu, w którym naniesiony zostanie na nią materiał przyciemniający. Koszt usługi piecowego przyciemniania wynosi od 1000 do 1500 zł, w zależności od wielkości auta. Przy foliowaniu koszt wynosi 80-100 zł za szybę bez jej demontażu oraz 160-200 zł z demontażem.

Przyciemniane szyby będą dawały więcej prywatności użytkownikom aut i chronić przed nadmiernym nagrzewaniem wnętrza w czasie upalnego lata, ale zawsze przy podejmowaniu takich prac tuningowych trzeba trzymać się obowiązujących przepisów prawa.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dywaniki welurowe czy gumowe? Które wybrać?

Dywaniki samochodowe często nazywane po prostu wycieraczkami, to konieczny element wyposażenia w celu utrzymania wnętrza samochodu w czystości. Najczęściej na...

Zamknij