Opony to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który odpowiada za komfort jazdy i nasze bezpieczeństwo. Pomimo że na pierwszy rzut oka wszystkie wyglądają niemal identycznie, różnią się one od siebie m.in. rodzajem gumy, bieżnika czy rozmiarem. Jak zatem nie pogubić się w tych wszystkich oznaczeniach i na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do samochodu?
Rodzaj opony
Według podstawowej i najogólniejszej klasyfikacji opony dzieli się na trzy grupy: letnie, zimowe i całoroczne. Poszczególne rodzaje opon różnią się od siebie m.in. składem mieszanki gumowej. Opony zimowe wykonane są z miękkiej gumy, dzięki czemu wykazują lepszą przyczepność podczas trudnych warunków pogodowych – śnieg, deszcz, błoto śniegowe. Zimówki dodatkowo wyposażone są w specjalne rowki, które poprawiają przyczepność na zamarzniętych drogach. Opony letnie są natomiast twardsze i dlatego lepiej trzymają się asfaltowej nawierzchni.
Ze względu na nasz klimat powinniśmy zainwestować zarówno w opony letnie, jak i zimowe Click To Tweet. Możemy też zakupić opony całoroczne, zwane oponami uniwersalnymi, które łączą w sobie cechy opon zimowych i letnich. Opony wielosezonowe mogą jednak okazać się niewystarczające przy mroźnych zimach i trudnych warunkach pogodowych.
Rozmiar opony
Oprócz rozróżnienia na letnie i zimowe opony dzieli się ze względu na rozmiar. Rozmiar opon przeznaczonych dla danego modelu auta określa najczęściej producent samochodu. Należy tych wartości przestrzegać, ponieważ założenie opon w innym rozmiarze może mieć wpływ na pogorszenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
Gdzie szukać rozmiaru opony?
Rozmiar umieszcza się na boku każdej opony. Jest to zazwyczaj ciąg oznaczeń determinujących charakter danej opony, np. 195/50 R15 82T. Bardzo ważne jest, aby posiadać choć podstawową wiedzę na temat oznaczeń na oponie, gdyż pozwoli to na bardziej świadomy zakup nowego ogumienia. Niestety, w wielu przypadkach oznakowania te dla przeciętnego kierowcy są dość zawiłe i niezrozumiałe.
Co oznaczają poszczególne wartości?
195 – pierwsza wartość wyrażana jest w milimetrach i oznacza szerokość opony;
50 – druga wartość określa wysokość boku opony (ściany) w procentach w stosunku do szerokości opony. W tym wypadku jest to 50 procent z 195 mm, czyli 19,5 mm;
R15 – ta wartość oznacza rozmiar felg w calach. Natomiast litera R to rodzaj budowy wewnętrznej opony. W tym wypadku mamy do czynienia z oponą radialną;
82T – jest to indeks nośności o wartości 82 i indeks prędkości klasy T. Indeks prędkości jest oznaczeniem informującym o maksymalnej prędkości, z jaką można się poruszać na danej oponie. Dla T wynosi ona do 190 km/h. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie jednej opony przy jeździe dla niej z maksymalną prędkością.
Zdaniem niektórych specjalistów możemy wybrać oponę o odrobinę większej bądź szerszej szerokości, ale pamiętając jednocześnie o tym, aby odpowiednio zmniejszyć profil opony. O ile rozmiar opony możemy minimalnie zmienić, to zawsze należy pamiętać o odpowiednim doborze opony względem indeksu nośności i prędkości.
Najczęściej spotykane indeksy prędkości
Indeks prędkości | Maksymalna prędkość wyrażona w km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
H | 210 km/h |
V | 230 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Rodzaje bieżnika
Opony samochodowe możemy podzielić także ze względu na rodzaj zastosowanego bieżnika. Click To Tweet W samochodach osobowych stosowane są zazwyczaj trzy rodzaje bieżników:
- blokowy,
- asymetryczny,
- kierunkowy.
Opony o blokowej rzeźbie najbardziej nadają się do samochodów małolitrażowych o stosunkowo niewielkich osiągach. Dla kierowców, którzy cenią sobie sportową jazdę, zdecydowanie lepszym wyborem będą opony o asymetrycznej rzeźbie silnika. Natomiast opony z kierunkowym wzorem bieżnika zalecane są do samochodów o dobrych osiągach i doskonale sprawują się przy wyższych prędkościach (np. podczas jazdy na autostradzie).
Niezależnie od tego, na jaki rodzaj bieżnika się zdecydujemy, musimy pamiętać, że nie zalecane jest stosowanie opon z różnym wzorem bieżnika na tej samej osi. W przypadku, gdy zalecana jest wymiana jednej opony, najlepiej od razu kupić parę.
Warunki eksploatacji opon
Wybierając oponę, należy wziąć pod uwagę również warunki eksploatacji samochodu. Różne warunki jazdy wymagają różnej charakterystyki opon. W przypadku jazdy miejskiej wymaga się szczególnej ostrożności, dlatego głównym kryterium wyboru opon do jazdy po mieście powinna być droga hamowania, oszczędność paliwa i trwałość. W przypadku autostrad, gdzie osiąga się zdecydowanie wyższe prędkości, przy wyborze opony należy wziąć pod uwagę drogę hamowania przy dużej prędkości, komfort jazdy i przyczepność. Do samochodów sportowych najlepiej wybierać specjalne opony dedykowane tego typu pojazdom.
Wasze ostatnie komentarze