Stale rosnące ceny paliwa to największa zmora kierowców. Coraz droższe koszty eksploatacji samochodu związane ze spalaniem benzyny sprawiają, że instalacja gazowa w samochodzie staje się coraz bardziej popularna. Cena LPG w porównaniu do kosztów benzyny jest bezapelacyjnie o wiele bardziej atrakcyjna. Czy to jednak oznacza, że samochód na gaz zawsze będzie korzystną opcją? Przerobienie pojazdu przecież również kosztuje. Sprawdźmy zatem, kiedy opłaca się instalacja LPG i po jakim czasie inwestycja może się zwrócić.
Jaką instalację zastosować?
Zanim zdecydujemy się na instalację LPG w naszym samochodzie, powinniśmy przemyśleć jaki jej rodzaj będzie nam najbardziej odpowiadał. Obecnie na rynku motoryzacyjnym największą furorę robi tzw. instalacja sekwencyjna. Jest ona wykorzystywana przy najnowszych typach silników benzynowych. Tego typu instalacja gazowa w samochodzie odznacza się bezpośrednim wtryskiem gazu. Jest on pod dużym ciśnieniem przekazywany od razu do kolektora dolotowego, który ulokowany jest obok wtryskiwaczy benzyny. Największa korzyść, jaka płynie z takiego rozwiązania to bardzo duża precyzja w działaniu instalacji, która przekłada się na znacznie lepsze osiągi pojazdu. Tego typu instalacja minimalizuje także ryzyko wybuchowe, co sprawia, że korzystanie z pojazdu jest znacznie bardziej bezpieczne. Jak zostało jednak już powiedziane, instalacja taka możliwa jest jedynie w nowych sinikach, które cechują się wielopunktowym zasilaniem. Starsze urządzenia będą wymagały tradycyjnej instalacji, nieco słabszej, ale i tańszej. Jednopunktowe silniki mogą pracować z prostym układem, który może być wzbogacony o układ sterujący, którego zadaniem będzie dawkowanie silnikowi optymalnej mieszanki paliwowej.
Koszty instalacji
Zastanawiając się, kiedy opłaca się instalacja LPG, należy wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów. Pierwszym z nich jest koszt instalacji. Będzie on zróżnicowany w zależności od jakości układu, jego rozbudowania, funkcjonalności oraz silnika, z jakim będzie on współpracował. Samochód na gaz z instalacją sekwencyjną będzie wymagał zdecydowanie największych nakładów finansowych przeznaczonych na samą instalację. Jednocześnie jest to najlepsze i najbardziej bezpieczne rozwiązanie. Koszt takiej inwestycji to ok. 2100 – 4500 zł. W starszych silnikach instalacja z układem sterującym będzie kosztowała między 1500 – 1800 zł, a najtańsze rozwiązanie, które można wykorzystać przy silnikach z gaźnikiem to inwestycja rzędu 1100 – 1300 zł.
Dodatkowe koszty eksploatacyjne
Drugim czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę to zwiększona eksploatacja komponentów pojazdu. Eksperci uważają, że samochód na gaz szybciej zużywa niektóre części. Click To Tweet Chodzi tu o elementy silnika i świece zapłonowe. W związku z tym zachodzi potrzeba częstszej wymiany świec oraz oleju silnikowego. Standardowo przyjmuje się, że proces ten należy wykonać co 10 tysięcy przejechanych kilometrów, a w przypadku instalacji gazowej zamontowanej w pojeździe, będzie to ok. siedmiu tysięcy kilometrów. Instalacja gazowa wymaga także sprawdzenia podczas corocznego przeglądu technicznego. W tym aspekcie należy również liczyć się z dodatkowymi opłatami.
Kiedy opłaca się instalacja LPG?
Opłacalność instalacji gazowej to przede wszystkim czas, po jakim zwróci się koszt inwestycji w montaż układu i rozpocznie się okres już całkowitej oszczędności związanej z jazdą na tańszym paliwie. Jedno jest pewne, jeżeli samochód używamy okazjonalnie, instalacja gazowego układu nie będzie nam potrzebna, nie okaże się to dla nas ekonomiczna inwestycja. Żeby dokonać stosownych obliczeń, należy przyjąć średnie spalanie auta. Oczywiście jest ono zależne od rodzaju pojazdu, stylu jazdy kierowcy itp., ale możemy przyjąć, że średnie spalanie będzie na poziomie ok. 10 litrów benzyny na sto przejechanych kilometrów. Cena za litr benzyny to teraz w większości przypadków powyżej pięciu złotych. Dla łatwości obliczeń, przyjmijmy, że za litr benzyny zapłacimy 5 zł. Przejechanie stu kilometrów wyniesie ok. pięćdziesięciu złotych. Cena gazu to mniej więcej 2,30 zł, a spalanie należy szacować na poziomie dwunastu litrów. Koszt potrzebny na przejazd stu kilometrów to ok. dwudziestu siedmiu złotych i sześćdziesięciu groszy. Każde przejechane 100 km to oszczędność ponad dwudziestu dwóch złotych. Oznacza to, że tańsze instalacje gazowe zwrócą się nam po przejechaniu ok. sześciu tysięcy kilometrów (ok. 1300 zł) . Żeby odzyskać koszt inwestycji droższych układów będziemy musieli przejechać znacznie więcej. W przypadku instalacji sekwencyjnych, będzie to co najmniej wartość dwukrotnie wyższa.
Wasze ostatnie komentarze