Polerowanie samochodu

Polerowanie samochodu pozwala na przywrócenie mu doskonałego wyglądu, nawet przy niewielkich rysach i zadrapaniach na karoserii. Nie należy jednak robić tego zbyt często, ponieważ można doprowadzić do nieodwracalnych zmian, wymuszających lakierowanie całego pojazdu lub jego poszczególnych elementów.

Po kilku latach normalnego użytkowania pojazdu, lakier matowieje lub ma na swojej powierzchni drobne rysy, które uderzają w jego estetykę.

Polerka, czyli polerowanie nadwozia to świetny sposób na odświeżenie lakieru. Jak polerować, aby samochód lśnił?

Metody polerowania

Polerowanie lakieru może być dokonane na dwa sposoby – ręcznie lub mechanicznie. Ręczne polerowanie sprawdza się, jeśli lakier ma niewielkie, płytkie rysy. Z kolei głębsze uszkodzenia lakieru usuniemy wyłącznie przy wykorzystaniu mechanicznej polerki, która skutecznie wygładzi wierzchnią warstwę lakieru.

W obu przypadkach, przy polerowaniu ręcznym i mechanicznym, dochodzi do starcia niewielkiej części utlenionej i porysowanej powłoki lakierniczej. Trzeba uważać, aby nie zedrzeć jej do podkładu czy nawet gołej blachy.

Pierwszym krokiem przy przystępowaniu do polerowania lakieru ręcznie jest dobranie odpowiednich środków polerskich. Im twardszy i grubszy lakier, tym nakładka polerska lub tarcza wykorzystywana do polerowania może być ostrzejsza. W przypadku aut, które były już polerowane, mają cienki lakier lub dokonywano w ich przypadku napraw lakierniczych, lakier jest miękki, dlatego pad do polerowania powinien mieć specjalne futerko lub wykonany musi być z pianki o różnej twardości. Pady z mikrofibry przeznaczone są do polerowania wykończającego.

Oprócz odpowiedniej powierzchni ścierającej, do polerowania potrzebujemy także pasty, a w zasadzie dwóch jej rodzajów – pasty do korekty lakieru oraz do jego wygładzenia i nabłyszczenia.

Ręczne polerowanie

Zanim przystąpimy do polerowania ręcznego, należy dokładnie umyć samochód. Czystą karoserię łatwiej ocenić pod względem istniejących uszkodzeń oraz sprawdzić pod kątem grubości lakieru. Do tego celu możemy wykorzystać miernik.

Po umyciu na lakier nakładamy glinkę, czyli masę plastyczną, którą należy pocierać zwilżony lakier. Glinka ma takie właściwości, że wyciąga z lakieru wbite w niego cząsteczki kurzu i brudu, które po wyrwaniu przez pad mogą doprowadzić do powstania na lakierze mikro zarysowań.  Po glinkowaniu jeszcze raz myjemy i osuszamy auto.

Kolejnym etapem przygotowań do ręcznego polerowania jest oklejenie wszystkich plastików, chromów i reflektorów, które nie chcemy pobrudzić przy polerowaniu. Później możemy już przystąpić do właściwego polerowania ręcznego.

Do tego celu musimy mieć wspominany pad do polerowania oraz pastę polerską. Ręczne polerowanie polega na nałożeniu na niewielką, płaską powierzchnię pasty i wcieraniu jej w lakier. Nie należy przyciskać pada za mocno. Nadmiar pasty trzeba usunąć ściereczką z mikrofibry. Na niewielkich fragmentach karoserii od razu można ocenić, czy prawidłowo dobraliśmy poziom ścieralności padów i past. Jeśli nie, trzeba je zmienić.

Polerowanie ręczne samochodu wymaga czasu, skrupulatności i siły, ale nie jest skomplikowaną czynnością. Click To Tweet

Mechaniczne polerowanie

Podobnie jak w przypadku polerowania ręcznego, przy polerowaniu mechanicznym także pierwszym krokiem jest umycie auta i usunięcie z niego dokładnie wszelkich zanieczyszczeń. Następnie glinkuje się lakier, aby cały brud, który mógłby wniknąć w mikrorysy i uszkodzenia lakieru, został z nich usunięty.

Po zabezpieczeniu elementów, które nie podlegają polerowaniu, m.in. reflektorów czy części plastikowych, można przystąpić do polerowania. W pierwszej kolejności papierem ściernym o odpowiednim poziomie ścieralności oraz z użyciem pneumatycznej szlifierki zdzieramy wierzchnią warstwę lakieru, pamiętając o tym, aby nie usunąć jej całkowicie. Później stosując różne pasty i gąbki montowane do polerki mechanicznej – zwykle obrotowej, usuwamy i wygładzamy głębsze rysy.

Na koniec wykorzystujemy maszynę polerską, dla uzyskania idealnego, lśniącego lakieru i auta, które wyglądać będzie tak, jakby właśnie opuściło linię produkcyjną w fabryce producenta.

Czy można polerować często samochód?

Częste polerowanie samochodu doprowadza do nadmiernego starcia lakieru. Już usunięcie z karoserii pojazdu bezbarwnej powłoki ochronnej, spowoduje, że nie będzie on chroniony przed drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi, ani szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych. Poza tym powstaną przetarcia i skazy lakieru, które będzie wyraźnie widać, zwłaszcza na słońcu. Dlatego przed przystąpieniem do polerowania samochodu najlepiej sprawdzić, czy grubość powłoki lakierniczej jest wystarczająco duża, aby taka czynność przyniosła oczekiwane, pożądane rezultaty, a nie spowodowała zdarcie lakieru do gołej blachy.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj poprzedni wpis:
Myjnia ręczna VS myjnia automatyczna. Co będzie lepsze dla samochodu?

Mycie samochodu Wygląd auta świadczy o jego właścicielu. Jeśli karoseria zawsze jest czysta, felgi umyte, a lakier wywoskowany, samochód będzie...

Zamknij