Kiedy w słoneczny, gorący dzień wsiadamy do samochodu, zaparkowanego na wolnym powietrzu, temperatura w jego wnętrzu może dochodzić nawet do 50-60 stopni Celsjusza. W momencie robi nam się gorąco i nie mamy czym oddychać. W takiej sytuacji sprawnie działająca klimatyzacja pozwoli na skuteczne obniżenie warunków termicznych we wnętrzu pojazdu oraz przyniesie wysoki komfort termiczny jazdy. To nie jedyne funkcje, jakie spełnia klimatyzacja w aucie. Jak ona działa?
Klimatyzacja samochodowa
Klimatyzacja, a właściwie układ klimatyzacji samochodowej działa dzięki kompresorowi, który odpowiada za sprężanie czynnika chłodzącego oraz za wydajne obniżanie temperatury wnętrza pojazdu.
Klimatyzacja zbudowana jest z kilku podstawowych elementów:
- sprężarki – czyli kompresora, który jest napędzany przez silnik przy użyciu paska klinowego,
- parownik – za pomocą wentylatora nadmuchuje on powietrze o obniżonej temperaturze do wnętrza pojazdu, a ochładza się ono na skutek rozprężania czynnika chłodzącego,
- osuszacz – dzięki niemu nie ma wilgoci w poszczególnych elementach klimatyzacji samochodowej,
- skraplacz – w trakcie swojej pracy nagrzewa się, zaś ciepło odbierane jest przez opływające go powietrze; w tym samym czasie przechodzi przez niego czynnik chłodzący, który zmienia swój stan skupienia z gazowego na ciekły,
- zawór rozprężny – zmienia czynnik chłodzący ponownie ze stanu ciekłego w gazowy oraz odpowiada za minimalizowanie ciśnienia czynnika chłodzącego.
Działanie klimatyzacji samochodowej
Kiedy ustawiamy klimatyzację samochodową na pozycję „ON” (AC ON), uruchamiamy układ chłodzenia. Click To Tweet W tym samym momencie poszczególne elementy systemu klimatyzacji rozpoczynają współpracę i powodują, że powietrze o założonej, najczęściej niskiej temperaturze (18-21) stopni Celsjusza trafia do kabiny pasażerskiej. Wraz z włączeniem klimatyzacji stymulujemy do pracy kompresor, który rozpoczyna proces schładzania czynnika obecnego w układzie. Ze sprężarki czynnik chłodzący wydostaje się w stanie mocno sprężonym i rozgrzanym pod wpływem wzrostu ciśnienia. W takim stanie trafia do skraplacza, w którym dzięki pędowi powietrza podczas jazdy oraz pracy wykonywanej przez wentylator, zmniejszana jest jego temperatura. Tam też czynnik zmienia formę ze stanu gazowego na ciekły i trafia jako płyn do osuszacza. Oddziela on płynny czynnik roboczy zanieczyszczony mechanicznie od cząsteczek powietrza i pary wodnej. Filtruje go, a czynnik rozpręża się w zaworze i mocno schładza. Schłodzone powietrze finalnie trafia poprzez kanał wentylacyjny do kabiny pasażerów.
Czyszczenie i napełnianie klimatyzacji
Eksploatacja klimatyzacji samochodowej z czasem powoduje, że cały układ może ulec zanieczyszczeniu. Click To Tweet Dlatego klimatyzację trzeba czyścić podczas okresowych przeglądów, co najmniej raz w roku. Bez tego szybko jej elementy pokryją się zanieczyszczeniami i pleśnią, co stanie się odczuwalne przez kierowcę i pasażerów, ponieważ w aucie będzie śmierdziało pleśnią.
Warto jest poddać swoją klimatyzację zabiegom odgrzybiania, ponieważ w wilgotnym środowisku, jakie panuje m.in. w parowniku klimatyzacji, łatwo namnażają się drobnoustroje i grzyby. Alergicy mogą odczuwać negatywne skutki podróżowania na co dzień czy choćby incydentalnie samochodem z zagrzybioną i nieoczyszczoną klimatyzacją.
Używając klimatyzacji, doprowadzamy stopniowo do zużycia czynnika chłodzącego. To on jest odpowiedzialny za efektywność i bezproblemową pracę układu klimatyzacji. Jeśli czynnika jest zbyt mało – znajduje się on poniżej granicznej wartości podanej przez producenta pojazdu na tabliczce znamionowej kompresora, to trzeba go uzupełnić do wymaganej ilości. Najlepiej usunąć stary czynnik z układu w warsztacie, gdzie fachowcy jednocześnie pod ciśnieniem sprawdzą, czy klimatyzacja jest szczelna i napełnią ją czynnikiem chłodzącym oraz uzupełnią olej smarujący kompresor.
Jakie czynnik są stosowane w klimatyzacji?
W klimatyzacjach samochodowych istotną rolę odgrywa czynnik chłodzący, nazywany również czynnikiem roboczym. Do niedawna najczęściej taką funkcję pełniła substancja R-134a, która jest powszechnie dostępna, w niskiej cenie i pozwala na skuteczne chłodzenie. Jej wadą jest wysoka szkodliwość dla warstwy ozonowej Ziemi, którą obrazuje wskaźnik GWP – Global Warming Potential. W przypadku czynnika R-134a wynosi on 1439, zaś wartość nieszkodliwa dla atmosfery to zaledwie 1.
Dlatego naukowcy i specjaliści z zakresu systemów klimatyzacji wynaleźli i wdrożyli nową substancję chłodzącą – HFO-1234yf, która wykorzystywana jest powszechnie w nowo homologowanych pojazdach. Dla porównania warto podać, że jej wartość wskaźnika GWP wynosi 4.
Jak poznać nieprawidłowe działanie klimatyzacji?
Kiedy wiemy, że klimatyzacja nie działa prawidłowo albo uległa awarii i w ogóle nie wykonuje swojej pracy? Najczęściej jest to wyraźnie zauważalne, ponieważ po włączeniu systemu klimatyzacji nie następuje chłodzenie wnętrza kabiny. Wśród innych sygnałów nieprawidłowego działania klimatyzacji można wymienić:
- nieprzyjemny zapach wydobywający się z kanałów wentylacyjnych – zwykle wyczuwalny jest fetor stęchlizny,
- nierówna praca sprężarki – sprężarka hałasuje,
- zaparowanie szyb i niemożność ich szybkiego odparowania,
- wyższe zużycie paliwa – ponad aktualną normę.
Regularne korzystanie z klimatyzacji samochodowej pozwala zachować ją w dobrej kondycji i zapewnić sobie w każdej sytuacji komfort termiczny we wnętrzu kabiny pasażerskiej w aucie. Klimatyzacja wymaga okresowych przeglądów, odgrzybiania, nabijania czynnika roboczego oraz wymiany filtra kabinowego.
Wasze ostatnie komentarze