Zbliża się zima, dlatego już teraz warto pomyśleć o tym, aby zabezpieczyć lakier naszego samochodu przed ujemnymi temperaturami. Wilgoć w połączeniu z niskimi temperaturami i solą drogową powoduje, że nadwozie traci swój blask, matowieje, a samochód szybciej zaczyna “zjadać” korozja.

Sól drogowa największy wróg naszego samochodu

Sól drogowa ma na celu zapewnić większe bezpieczeństwo poruszania się samochodów po drogach w okresie zimowych. Jednak jest i druga strona medalu – chlorek sodu ma destrukcyjny wpływ na pojazdy, przyspiesza bowiem proces pojawiania się rdzy na samochodzie. Sól, która na skutek małej ryski przedostanie się do spodnich warstw lakieru, może narobić dużo szkody. Pomimo że dzisiejsze systemy lakiernicze dają świetną ochronę, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że o zadrapanie czy rysę na karoserii nietrudno.

Mycie samochodu zimą

W zimie z reguły pogoda nie zachęca do mycia samochodu, jednak nie oznacza to, że w tym okresie możemy rezygnować z tej czynność. Błoto zmieszane z solą drogową w szybkim tempie przyspiesza korozję blachy i uszkadza powierzchnię lakieru, dlatego mycie auta w zimie jest ważniejsze niż w innych porach roku. Jeśli decydujemy się na ręczne mycie samochodu, dobrze zaopatrzyć się w profesjonalną chemię samochodową. Niektórzy producenci oferują specjalne preparaty do mycia samochodów zimą, które oprócz właściwości myjących, dodatkowo zabezpieczają warstwę lakieru przed ujemnymi temperaturami. Do mycia samochodu najlepiej sprawdzi się specjalna myjka ciśnieniowa, która pozwoli szybko, skutecznie, wręcz bezdotykowo usunąć powstałe zabrudzenia. Gdy nie mamy czasu albo możliwości na mycie pojazdu w domowych warunkach, najlepiej skorzystać z usług profesjonalnej myjni samochodowej. Do wyboru mamy myjnie ręczne, bezdotykowe i automatyczne.

Woskowanie samochodu

Woskowanie to kolejna czynność, o której nie można zapominać zwłaszcza porą zimową. Click To TweetWosk stanowi dodatkową warstwę ochronną dla naszego auta, która skutecznie zabezpiecza karoserię przed działaniem negatywnych czynników zewnętrznych. Przy okazji nadaje mu blask i połysk, dzięki czemu auto od razu lepiej się prezentuje.

lakier samochodowy zima zabezpieczanie Jak zabezpieczyć lakier samochodowy na zimę?

Woskowanie ręczne za pomocą gęstej pasty lub kremu

Jest to najpopularniejszy sposób woskowania, a zarazem najbardziej skuteczny (pod warunkiem, że zostanie wykonany poprawnie). Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów wosków, gęstych past i kremów o właściwościach woskująco-czyszczących, koloryzujących czy nawet maskujących niewielkie zanieczyszczenia. Ręczne woskowanie jest co prawda czaso- i pracochłonne, ale przynosi najlepsze efekty, tworząc trwałą warstwę ochronną utrzymującą się nawet przez kilka miesięcy. Twardy wosk należy nakładać, zaczynając od górnych elementów karoserii, a na dolnych kończących. Delikatnie zaschnięty wosk można zacząć polerować ręcznie lub za pomocą polerek mechanicznych. Wybierając metodę woskowania ręcznego, koniecznie trzeba pamiętać o tym, aby wosk rozprowadzać jak najcieniej, by nie pozostawiał smug na powierzchni.

Woskowanie na mokro

Innym rozwiązaniem jest zastosowanie wosku płynnego lub wosku w sprayu. Jest to najprostsza metoda nakładania wosku, której zwykle nie towarzyszy konieczność suszenia czy polerowania. W sklepach znajdziemy specjalne preparaty, które należy rozcieńczyć z wodą i wykonać nimi tzw. ostatnie płukanie po uprzednim umyciu auta. Popularnością cieszą się również środki w sprayu, które wystarczy rozpylić po umyciu auta. Jeszcze inną grupę preparatów do woskowania stanowią szampony samochodowe z dodatkiem wosku (2w1), które jednocześnie myją i woskują powierzchnie. Woskowanie na mokro to niewątpliwe oszczędność czasu, ale trzeba pamiętać, że tego typu produkty zapewniają minimalną i krótkotrwałą ochronę i nie zabezpieczają, tak dokładnie lakieru zwłaszcza w jego głębszych warstwach, co wosk twardy.

Woskowanie z udziałem polerki obrotowej lub oscylacyjnej

Polerka obrotowa powinna być używana wyłącznie przez profesjonalistów, ponieważ jej nieumiejętne stosowanie może spowodować powstanie rys na lakierze. Celem elektrycznej polerki obrotowej jest wypolerowanie nadwozia, czyli jego wygładzenie i usunięcie zewnętrznej porowatej warstwy. Jest to niewątpliwie najbardziej efektywny sposób na odświeżenie lakieru, ale wymaga wprawy i doświadczenia. W przeciwieństwie do polerki obrotowej, polerką oscylacyjną trudno sobie krzywdę nawet przy jej niewłaściwym stosowaniu, dlatego może być używana przez amatorów w domowych warunkach. Polerka oscylacyjna sprawdzi się przy powierzchownym odświeżeniu lakieru, ale efekt, jaki możemy uzyskać jest bardzo podobny do polerowania za pomocą szmatki z mikrofibry.

 

Mycie samochodu i w następnej kolejności pokrycie lakieru woskiem to dwie najważniejsze czynności, które powinien przeprowadzać każdy kierowca, chcąc zabezpieczyć swój lakier przed negatywnym wpływem środowiska i poprawić jego przejrzystość zwłaszcza w okresie zimowym. Wosk nie tylko zabezpiecza samochód przed negatywnym działaniem soli drogowej i innych zanieczyszczeń, ale również poprawia wygląd lakieru i wypełnia jego niedoskonałości.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przyciemniane szyby w samochodzie – czy są legalne?

Samochód z przyciemnianymi szybami jest elegancki, stuningowany i prezentuje się doskonale. Pytanie tylko, czy zabieg przyciemniania szyb, zwłaszcza przednich bocznych...

Zamknij