Akumulator samochodowy

Wszystkie elementy zasilane energią elektryczną w samochodzie nie mogłyby funkcjonować, gdyby nie akumulator. Jest on także niezbędny do uruchomienia silnika. Dlatego ważne jest, aby zawsze był naładowany i miał wysoką sprawność. O tym, w jakim stanie jest akumulator samochodowy, zwykle dowiadujemy się w momencie, kiedy w mroźny poranek bezskutecznie chcemy wywołać rozruch naszego pojazdu. Jak ładowany jest akumulator?

Dbanie o akumulator

Dbając o akumulator samochodowy, możemy znacznie przedłużyć jego żywotność i zapewnić sobie bezawaryjne działanie instalacji elektrycznej i rozruchu pojazdu. W tym celu należy:

  • Regularnie sprawdzać stan akumulatora – kontrola sprawności działania i stanu akumulatora to obowiązek każdego właściciela samochodu. Można to zrobić w warsztacie samochodowym. Jeśli posiadamy akumulator kwasowo-ołowiowy, konieczne będzie dopełnianie poziomu elektrolitu w celach, przy użyciu wody destylowanej, do oznaczonego poziomu.
  • Sprawdzać połączenia elektryczne – należy skontrolować, czy klemy zapewniają solidność połączenia elektrycznego, a jeśli nie – dokręcić je.
  • Doładowywać akumulator i nie pozwolić na całkowite jego rozładowanie – bateria samochodu powinna być naładowana do pełna. Szkodzi jej permanentne rozładowanie, niedoładowanie, ale i przeładowanie. Zmniejszyć się może w takim przypadku żywotność akumulatora i jego sprawność. Pozostawienie pustego, nienaładowanego akumulatora kwasowo-ołowiowego spowoduje jego zasiarczenie, obniżenie parametrów i żywotności.
  • Dbać o czystość akumulatora – czyszczenie akumulatora polega na utrzymywaniu w odpowiednim stanie obudowy i biegunów akumulatora. Czyścimy z użyciem ściereczki antystatycznej. Zapobiegnie to wyładowaniom elektrycznym w wyniku kontaktu brudu z biegunami.

Rodzaje akumulatorów

W latach 20. XX wieku zaczęły pojawiać się na rynku motoryzacyjnym masowo akumulatory samochodowe, które inicjowały pracę rozrusznika elektrycznego silnika samochodu. Wówczas nie było dużego wyboru, jeśli chodzi o rodzaje akumulatorów.

Dziś jest inaczej, co możemy dostrzec w każdym sklepie oferującym akumulatory. Wśród nich wymienia się co najmniej kilka rodzajów:

  • akumulatory kwasowo-ołowiowe,
  • akumulatory żelowe,
  • akumulatory o wydłużonej żywotności,
  • akumulatory AGM.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Najstarsze na rynku są akumulatory kwasowo-ołowiowe, które zaczęto wykorzystywać już w 1859 roku, przy konstruowaniu pojazdów mechanicznych. Ich budowa nie uległa właściwie zmianie pomimo znacznego upływu czasu. Składają się z katody z tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu, którym jest 37-procentowy wodny roztwór kwasu siarkowego, a także z anody ołowiowej. Ołów wykorzystany przy budowie akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest właściwie stopem z antymonem, z wapniem, z wapniem i srebrem lub z wapniem i antymonem. Akumulatory kwasowo-ołowiowe są najpopularniejszym rodzajem akumulatorów rozruchowych, powszechnie stosowanym we wszystkich samochodach osobowych, ciężarówkach czy w motocyklach.

Tego rodzaju akumulatory są stosunkowo tanie, trwałe i odporne na głębokie rozładowanie. Ich wadą jest ryzyko zakwaszenia, przy utrzymywaniu całkowitego lub częściowego rozładowania w dłuższym czasie, przez co obniżają się nieodwracalnie parametry i trwałość akumulatora.

Akumulatory żelowe

Zamiast płynnego elektrolitu w akumulatorach żelowych stosuje się specjalny środek – wymieszany kwas siarkowy z krzemionką, o konsystencji żelu, stąd też ich nazwa. Ich zaletą jest możliwość ustawienia w dowolnej pozycji i brak ryzyka wycieku czy odparowania żelu, co dzieje się w przypadku elektrolitu płynnego. Akumulatory żelowe wykazują wysoką odporność na wstrząsy, a ich wytrzymałość cykliczna jest o około 25 proc. większa niż w tradycyjnych akumulatorach kwasowo-ołowiowych.  Są stosowane najczęściej jako jednostki rozruchowe w jednośladach.

Akumulatory o wydłużonej wytrzymałości

W samochodach z układem start-stop oraz z rozbudowaną instalacją elektryczną stosowane są coraz częściej akumulatory o wydłużonej żywotności, oznaczane również skrótami:

  • EFB (Enhanced Flooded Battery),
  • AFB (Advanced Flooded Battery),
  • ECM (Enhanced Cycling Mat).

Ich zaletą jest wysoka wytrzymałość cykliczna, oznaczająca przedłużoną żywotność, nawet przy podłączeniu do nich większej liczby odbiorników. Poza tym akumulatory te posiadają większy zbiornik elektrolitu, dwustronne separatory mikrowłókien polietylenu i poliestru oraz płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny. Z uwagi na ich wysoką cenę oraz mniejszą odporność od tradycyjnych akumulatorów na głębokie rozładowania, nie są stosowane powszechnie.

Akumulatory AGM

Podobnie jak w przypadku akumulatorów o wydłużonej wytrzymałości, również akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) stosowane są najczęściej w samochodach z systemem start-stop i systemem odzyskiwania energii. Nie nadają się do montażu w miejsce akumulatorów konwencjonalnych. W ich budowie wykorzystano separatory wykonane z mat z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego, całkowicie pochłaniającego elektrolit.

Wydajność tego rozwiązania jest nawet 300 razy większa niż w akumulatorach z płynnym elektrolitem. Charakteryzują się wysoką odpornością na wstrząsy, wibracje, niskie straty energii, niski opór wewnętrzny czy na wycieki. Barierą przed rozpowszechnieniem się tych akumulatorów jest ich wysoka cena, jak i wrażliwość na wysokie temperatury i przeładowanie.

Bezobsługowe i obsługowe akumulatory

Nowoczesne akumulatory są właściwie bezobsługowe, w przeciwieństwie do akumulatorów obsługowych, z płynnym elektrolitem, w przypadku których kierowca musi uzupełniać poziom tego płynu, poprzez dolewanie wody destylowanej do cel. Obsługowe akumulatory mają dużą żywotność, o ile właściciel pojazdu będzie stale kontrolował poziom elektrolitu.

W nowszych pojazdach akumulatory są bezobsługowe i w ich przypadku nie trzeba martwić się o poziom elektrolitu. Woda paruje tylko w niewielkim stopniu, a obudowa została zaprojektowana tak, aby woda skroplona powracała do akumulatora.

Ładowanie akumulatora

Niedoładowany akumulator może odmówić posłuszeństwa, zwłaszcza przy wysokich mrozach. Click To Tweet

Dlatego trzeba go doładować do pełna, najłatwiej przy użyciu prostownika. Prostownik, który można utożsamiać z ładowarką do akumulatora samochodowego, podłącza się za pomocą klamerek. W zależności od typu prostownika i pojemności akumulatora, inny będzie czas jego pełnego naładowania.

Do ładowania wykorzystujemy dowolny prostownik, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych – musi być przystosowany do baterii 12-woltowych. Najlepsze prostowniki posiadają bezpiecznik lub zabezpieczenie elektroniczne, są wyposażone we wskaźnik naładowania baterii, a po naładowaniu akumulatora wyłączają się lub przełączają w stan podtrzymywania napięcia.

Podczas ładowania prostownikiem akumulatora wytwarza się niewielka ilość wybuchowego wodoru, dlatego absolutnie nie można podchodzić do niego ze źródłem ognia, np. z odpalonym papierosem, ponieważ grozi to niekontrolowaną eksplozją akumulatora.

Ładowanie prostownikiem 14-14,5 V wymaga czasu i jest to dobre rozwiązanie do podładowania samochodowych baterii, ale przy chęci pełnego naładowania akumulatora najlepiej wykorzystać prostownik 15,5-16,5 V.

Przed rozpoczęciem ładowania należy zdjąć klemę, ponieważ niewykluczone, że prostownik posiada wbudowany układ elektroniczny, który powoduje, że przy stopniowym napełnianiu, ładowanie zostaje przerwane lub zmniejsza się jego intensywność.

Akumulator samochodowy można podładować nawet bez użycia prostownika, w sytuacjach awaryjnych, na przykład kiedy auto nie chce odpalić na parkingu. Wystarczy wtedy odpalić pojazd przy użyciu kabli rozruchowych.

Każdy kierowca posiada swoje doświadczenia i spostrzeżenia w zakresie korzystania z akumulatora i jego ładowania. Click To Tweet

Przedstawiliśmy ogólne zasady eksploatacji baterii samochodowej. Jeśli będziecie Państwo stosować się do tych prostych zasad, Wasz akumulator będzie Wam służył przez wiele lat i nigdy nie zawiedzie. Zachęcamy naszych czytelników do dzielenia się swoimi opiniami dotyczącymi akumulatorów samochodowych.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This